Lekkie fele... mity i fakty
Lekkie fele... mity i fakty
Panowie,
ostatnio wpadlem na ciekawy artykul z testem wplywu lekkiego kola na osiagi: http://www.nsxprime.com/forum/showthrea ... ir-results
generalnie troche mnie to zdziwilo i zasmucilo, jak male znaczenie ma lekkie kolo.. spodziewalem sie duzo lepszych wynikow...
Byc moze moc aut ktore braly udzial w tescie i inne czynniki znieksztalcily obraz, ale pogladowo mozna stwierdzic ze sa to roznice pomijalnie male, jezeli ktos jezdzi dla siebie i sciga sie dla funu, a nie dla tysiecznych na zawodach...
Jakie sa wasze opinie?
ostatnio wpadlem na ciekawy artykul z testem wplywu lekkiego kola na osiagi: http://www.nsxprime.com/forum/showthrea ... ir-results
generalnie troche mnie to zdziwilo i zasmucilo, jak male znaczenie ma lekkie kolo.. spodziewalem sie duzo lepszych wynikow...
Byc moze moc aut ktore braly udzial w tescie i inne czynniki znieksztalcily obraz, ale pogladowo mozna stwierdzic ze sa to roznice pomijalnie male, jezeli ktos jezdzi dla siebie i sciga sie dla funu, a nie dla tysiecznych na zawodach...
Jakie sa wasze opinie?
Jezeli chodzi o osiagi to powiem ze jak zmieniam zime na lato to naprawde czuc roznice! I to nie placebo. Inna sprawa to lekkie kolo daje jeszcze inne wazna sprawe. Masa resorowania jest zupelnie inna... Duzo czynnikow wplywa na caly efekt.
Jeśli nie widziałeś jeszcze Boga... To dlatego, że nie jeździsz wystarczająco szybko...
-
- Posty: 135
- Rejestracja: 2013-03-11, 10:05
- Lokalizacja: a-chów/b-b
- Płeć:
- Kontakt:
ja bym jeszcze ten link wrzucił
http://www.caranddriver.com/features/ef ... res-tested
jak auto 350+ to naprawdę ma małe/pomijalne znaczenie,
w fabi 1.2 lpg co innego, ale to nie to forum
jak czułem lekką zamułkę po wrzuceniu na auto zimówek,
jakimś cudem ori 18x8 plus zimówki 7mm (nie rf) ważą u mnie 23,5kg czyli prawie tyle co moje nowe letnie tył tj. felga 18x10,5 z nową oponą 285 (24kg), ale u mnie jeszcze seria
http://www.caranddriver.com/features/ef ... res-tested
jak auto 350+ to naprawdę ma małe/pomijalne znaczenie,
w fabi 1.2 lpg co innego, ale to nie to forum
jak czułem lekką zamułkę po wrzuceniu na auto zimówek,
jakimś cudem ori 18x8 plus zimówki 7mm (nie rf) ważą u mnie 23,5kg czyli prawie tyle co moje nowe letnie tył tj. felga 18x10,5 z nową oponą 285 (24kg), ale u mnie jeszcze seria
Jachyr, jaka roznica w srednicy i wadze miedzy latem z zima? Wiem ze masa ma wplyw.. tylko mam podejrzenia ze przy roznicach rzedu nawet 3kg na kolo, bedzie pomijalnie maly.
Przemek, w twoim linku martwi mnie to, ze niestety wplyw rozmiaru kola, jest mierzony razem z wplywem masy... roznica miedzy 15' w tym tescie a 19' jest 6.3 kilo na jednym kole, 25kg na komplecie.. co pewnie ma spory udzial w roznicach w przyspieszeniach. Fajnei byloby zobaczyc test, gdzie felga np 16' wazy tyle samo co 18' i wtedy porownac :)
Przemek, w twoim linku martwi mnie to, ze niestety wplyw rozmiaru kola, jest mierzony razem z wplywem masy... roznica miedzy 15' w tym tescie a 19' jest 6.3 kilo na jednym kole, 25kg na komplecie.. co pewnie ma spory udzial w roznicach w przyspieszeniach. Fajnei byloby zobaczyc test, gdzie felga np 16' wazy tyle samo co 18' i wtedy porownac :)
Sztybor Ori Avus 17" z oponą zimową 225/45/17 po jednym sezonie jakieś 80% bieżnika waży 23,8KG. Oz Ulltraleggera 18"! z oponą letnią 225/45/18 tez po jednym sezonie ok 90% bieżnika waży... 18,8 KG wychodzi po 5kg na koło i to naprawde czuć.
_________________
_________________
Jeśli nie widziałeś jeszcze Boga... To dlatego, że nie jeździsz wystarczająco szybko...
Tak jak piszesz.
Przejście z OEM s5 na OZ wygląda trochę kiepsko ale zawsze to jest mniejsza masa wirująca. 2 kg na 4 szt to 8 kg x współczynnik masy wirującej ( ok 4 ) co daje nam teoretycznie 32kg. Zawsze coś.
Można zaoszczędzić też na dystansach jeśli ktoś ma np metalowe to zamiana na alu( najlepiej wcale nie mieć).
Kolejny sposób na oszczędność w masie wirującej to hamulce a konkretniej tarcze np: dwuczęściowe i zaciski. Myślę że SID by to bardziej zobrazował na kg.
Ewentualnie jak ma ktoś możliwości przed zakupem zważyć opony
Ogólnie w zawieszeniu trzeba rozróżnić dwa typy kg:
- Masa wirująca ( jednocześnie też jest masa nieresorowaną)- Opony, felgi , tarcze
- Masa nieresorowana - np zaciski hamulcowe
każda z nich im lżejsza tym lepiej dla osiągów auta.
W przypadku masy nieresorowanej typu zaciski hamulcowe też coś idzie ugrać. Oczywiście nie mówię tu o wkładaniu mniejszych zacisków ale jak już wkładamy większy zestaw a mamy jakiś wybór to warto się zastanowić nad lżejszym.
Przejście z OEM s5 na OZ wygląda trochę kiepsko ale zawsze to jest mniejsza masa wirująca. 2 kg na 4 szt to 8 kg x współczynnik masy wirującej ( ok 4 ) co daje nam teoretycznie 32kg. Zawsze coś.
Można zaoszczędzić też na dystansach jeśli ktoś ma np metalowe to zamiana na alu( najlepiej wcale nie mieć).
Kolejny sposób na oszczędność w masie wirującej to hamulce a konkretniej tarcze np: dwuczęściowe i zaciski. Myślę że SID by to bardziej zobrazował na kg.
Ewentualnie jak ma ktoś możliwości przed zakupem zważyć opony

Ogólnie w zawieszeniu trzeba rozróżnić dwa typy kg:
- Masa wirująca ( jednocześnie też jest masa nieresorowaną)- Opony, felgi , tarcze
- Masa nieresorowana - np zaciski hamulcowe
każda z nich im lżejsza tym lepiej dla osiągów auta.
W przypadku masy nieresorowanej typu zaciski hamulcowe też coś idzie ugrać. Oczywiście nie mówię tu o wkładaniu mniejszych zacisków ale jak już wkładamy większy zestaw a mamy jakiś wybór to warto się zastanowić nad lżejszym.