Strona 1 z 1

Lekkie fele... mity i fakty

: 2016-05-30, 15:05
autor: sztybor
Panowie,

ostatnio wpadlem na ciekawy artykul z testem wplywu lekkiego kola na osiagi: http://www.nsxprime.com/forum/showthrea ... ir-results

generalnie troche mnie to zdziwilo i zasmucilo, jak male znaczenie ma lekkie kolo.. spodziewalem sie duzo lepszych wynikow...

Byc moze moc aut ktore braly udzial w tescie i inne czynniki znieksztalcily obraz, ale pogladowo mozna stwierdzic ze sa to roznice pomijalnie male, jezeli ktos jezdzi dla siebie i sciga sie dla funu, a nie dla tysiecznych na zawodach...

Jakie sa wasze opinie?

: 2016-05-30, 22:19
autor: quadysz
moja opinia jest taka ze nie zalezy mi na osiagach bo nie jezdze na 1/4 :D natomiast lekkie kolo na torze daje mysle wiecej, moze to placebo ale mialem wiele razy wrazenie po zmianie na lzejsze kolo ze auto bylo zwinniejsze.

Aczkolwiek tez sie spodziewalem wiekszych roznic nawet w przyspieszaniu :D

: 2016-05-30, 23:53
autor: Jachyr
Jezeli chodzi o osiagi to powiem ze jak zmieniam zime na lato to naprawde czuc roznice! I to nie placebo. Inna sprawa to lekkie kolo daje jeszcze inne wazna sprawe. Masa resorowania jest zupelnie inna... Duzo czynnikow wplywa na caly efekt.

: 2016-05-31, 09:50
autor: przemek530d
ja bym jeszcze ten link wrzucił

http://www.caranddriver.com/features/ef ... res-tested

jak auto 350+ to naprawdę ma małe/pomijalne znaczenie,
w fabi 1.2 lpg co innego, ale to nie to forum

jak czułem lekką zamułkę po wrzuceniu na auto zimówek,
jakimś cudem ori 18x8 plus zimówki 7mm (nie rf) ważą u mnie 23,5kg czyli prawie tyle co moje nowe letnie tył tj. felga 18x10,5 z nową oponą 285 (24kg), ale u mnie jeszcze seria

: 2016-05-31, 11:35
autor: sztybor
Jachyr, jaka roznica w srednicy i wadze miedzy latem z zima? Wiem ze masa ma wplyw.. tylko mam podejrzenia ze przy roznicach rzedu nawet 3kg na kolo, bedzie pomijalnie maly.

Przemek, w twoim linku martwi mnie to, ze niestety wplyw rozmiaru kola, jest mierzony razem z wplywem masy... roznica miedzy 15' w tym tescie a 19' jest 6.3 kilo na jednym kole, 25kg na komplecie.. co pewnie ma spory udzial w roznicach w przyspieszeniach. Fajnei byloby zobaczyc test, gdzie felga np 16' wazy tyle samo co 18' i wtedy porownac :)

: 2016-05-31, 12:10
autor: Jachyr
Sztybor Ori Avus 17" z oponą zimową 225/45/17 po jednym sezonie jakieś 80% bieżnika waży 23,8KG. Oz Ulltraleggera 18"! z oponą letnią 225/45/18 tez po jednym sezonie ok 90% bieżnika waży... 18,8 KG wychodzi po 5kg na koło i to naprawde czuć.
_________________

: 2016-05-31, 13:21
autor: Gniot91
Mi to się wydaje ze przy zmianie zimy na lato różnicę robi też opona, zimówki są miekkie wiec chyba troche bardziej "trzymaja". Nie wiem, może gadam głupoty, ale tak mi się wydaje.

: 2016-05-31, 13:37
autor: sztybor
Felga ultraleggera 18' wazy 8,4kg.. Avus 17' wazy 12,7kg... to ci robi najwieksza roznice :)

Avusy to zajebiscie ciezkie kola... ori Audi S5 18' wazy 10,4kg... wiec tutaj roznica miedzy OZ jest juz znacznie mniejsza...

: 2016-05-31, 15:10
autor: Jachyr
Dlatego jak napisalem czuc sporą roznice.

: 2016-05-31, 15:32
autor: quadysz
wg mnie tez czuc roznice, niekoniecznie na prostej ale auto jest zwinniejsze i latwiej reaguje na zmieny kierunku

: 2016-05-31, 16:42
autor: mik-17
Już kiedyś był podobny temat.
20 kg masy wirującej na kołach jest tak jakby odpowiednikiem 80 kg wożonych w aucie.
Ma to na pewno wpływ tylko takie pomiary trzeba by robić jakimś autem o małym silniku żeby różnica była odczuwalna :mrgreen:

: 2016-05-31, 17:10
autor: sztybor
mik-17, ciekawe info.. czyli mozna zalozyc ze zmiana z Avus 17' (ktore sa kurewsko ciezkie) na OZ 18' to tak jakby jechac fura bez kierowcy...

A przejscie z np OEM S5 kola na OZ to tak jakby wywalic np. akumulator... :)

: 2016-05-31, 18:00
autor: mik-17
Tak jak piszesz.
Przejście z OEM s5 na OZ wygląda trochę kiepsko ale zawsze to jest mniejsza masa wirująca. 2 kg na 4 szt to 8 kg x współczynnik masy wirującej ( ok 4 ) co daje nam teoretycznie 32kg. Zawsze coś.
Można zaoszczędzić też na dystansach jeśli ktoś ma np metalowe to zamiana na alu( najlepiej wcale nie mieć).
Kolejny sposób na oszczędność w masie wirującej to hamulce a konkretniej tarcze np: dwuczęściowe i zaciski. Myślę że SID by to bardziej zobrazował na kg.
Ewentualnie jak ma ktoś możliwości przed zakupem zważyć opony :mrgreen:

Ogólnie w zawieszeniu trzeba rozróżnić dwa typy kg:
- Masa wirująca ( jednocześnie też jest masa nieresorowaną)- Opony, felgi , tarcze
- Masa nieresorowana - np zaciski hamulcowe
każda z nich im lżejsza tym lepiej dla osiągów auta.

W przypadku masy nieresorowanej typu zaciski hamulcowe też coś idzie ugrać. Oczywiście nie mówię tu o wkładaniu mniejszych zacisków ale jak już wkładamy większy zestaw a mamy jakiś wybór to warto się zastanowić nad lżejszym.